Bevallings houdingen

Wist je dat als je regelmatig van houding verandert en goed rechtop beweegt je minder pijn hebt  dan wanneer je weinig beweegt? En dat de bevalling dan ook korter zal duren?
De zwaartekracht is daarbij een belangrijke factor. Door veel rechtop te bewegen maak je optimaal gebruik van die zwaartekracht. In verticale posities is de druk in het bekken op zijn grootst en zal de baby nou eenmaal sneller naar beneden afzakken dan in een horizontale houding.

        

        

Door veel te blijven bewegen stimuleer je de bloedcirculatie. En een goede bloedcirculatie geeft meer zuurstof. Zuurstof heeft je lichaam hard nodig om je baarmoeder en je kindje te kunnen voorzien. Beweeg daarom vooral tijdens de wee en neem in de pauzes ertussen zoveel mogelijk de tijd om te ontspannen. De pauzes tussen de weeën zijn de momenten dat je je rust pakt. Dan laadt je lichaam zich weer op. Voor een maximale zuurstofinname is volledige ontspanning van het lichaam een noodzaak. Zodat de buik zacht kan worden en je ademspier zonder weerstand naar beneden kan bewegen bij de inademing.

Zorg er daarom voor dat je vooral in de pauzes tussen de weeën door een houding kiest waarin je je volledig kunt overgeven aan de zwaartekracht. Zodat je alle spierspanning kunt loslaten en je lichaamsgewicht kunt afgeven aan de aarde.