Hormoonyoga

De hormoonproductie stimuleren met hormoonyoga

Hormoonyoga is een krachtige en natuurlijke methode om je hormonen weer in balans te brengen.
Deze vorm van yoga is er op gericht de endocriene klieren te stimuleren en de doorbloeding te verbeteren.
Door gebruik te maken van de basthrika (blaasbalg) ademhaling masseer je buikinhoud waardoor onder andere de eierstokken worden geactiveerd. De vrijgekomen energie stuur je vervolgens naar je bijnieren, schildklieren en hypofyse. Op die manier ontstaat er een energiegeleiding waarmee je het zelfherstellend vermogen van je lichaam activeert. Een bijzondere techniek waarmee je zelf in staat bent helende energie te sturen en je hormoonhuishouding te ondersteunen.

Het stimuleren van de verschillende hormoonklieren maakt dat de oestrogeen spiegel stijgt en er weer een meer natuurlijke balans ontstaat. Deze balans raakt bij vrouwen vaak verstoord vanaf ongeveer het 35e levensjaar. Dat de hormoonspiegel daalt is normaal omdat het vrouwelijk lichaam dan niet meer gericht is op de voortplanting. Maar andere factoren dan leeftijd spelen ook een rol bij dit proces. Stress of een ongezonde levensstijl zorgen er voor dat de oestrogeenspiegel meer daalt dan normaal. Een lage oestrogeenspiegel kan allerlei klachten geven die normaal functioneren in de weg kunnen staan.

Met hormoonyoga zorg je er voor dat de productie van oestrogenen wordt gestimuleerd en daardoor kunnen klachten verminderen of zelfs verdwijnen.

De serie is bedacht door de Braziliaanse yogadocente Dinah Rodrigues. Wil je meer weten over hoe de serie tot stand is gekomen dan is het leuk om onderstaand interview te bekijken. Ook het boek hormoonyoga van Dinah Rodrigues kan ik van harte aanbevelen om te lezen.

Omdat de serie uit een vaststaand aantal asanas bestaat weet je altijd wat je verwachten kunt. Toch is de ene dag beoefening nooit hetzelfde als de andere. Juist door de kracht van de herhaling is er ruimte voor verdieping en ben je steeds beter in staat om energie en de kracht van de oefeningen te ervaren.

Afhankelijk van je gesteldheid en de ernst van je klachten varieert de beoefening van dagelijks gedurende een periode van 3 maanden tot een- of tweemaal per week voor onderhoud.
Wil je hormoonyoga leren dan begeleid ik je graag individueel.
We spreken af voor een eerste sessie en daarna oefen je thuis met de oefenseries uit de Yogoya-Academy leeromgeving. Je beschikt dan over oefenmateriaal voor ieder moment van de dag en zo leer je in je eigen tempo de verschillende technieken met behulp van rustige opbouwseries. Je stuurt mij iedere week een kort verslagje van je vorderingen en ervaringen en wanneer je zover bent spreken we af voor een volgende les.
Heb je interesse in privé, vul onderstaand contactformulier in.
Vermeld daarbij eventuele klachten, jouw ervaring met yoga en jouw motivatie om met hormoonyoga te starten.
Uiteraard ga ik heel zorgvuldig met je gegevens om.