Waarom zwangerschapsyoga?

De zwangerschap is een heel bijzondere periode in het leven van een vrouw, waarin zij zich bewust wordt van een nieuwe verantwoordelijkheid, voor het kindje in haar buik. Een nieuw leven, een nieuwe fase, de transformatie naar het moederschap…

Vanaf de conceptie is een gezonde en bewuste levensstijl noodzakelijk voor een goede groei en ontwikkeling van de baby. Daarom past zij niet alleen haar voedingspatroon aan, maar is het ook van belang een bewegingsvorm te zoeken die op dat moment het beste bij haar past.

In het jachtige bestaan van onze moderne westerse wereld worden we overladen met prikkels. We stellen steeds hogere eisen aan ons functioneren en stress is een grote bedreiging voor onze gezondheid. Met name de toenemende populariteit van (sociale) media maakt dat we meer en meer vanuit ons hoofd en minder vanuit ons lichaam communiceren.

Ook de slechte kwaliteit van onze voeding draagt bij aan de vermindering van onze gezondheid. De steeds verder gaande medicalisering en de commercialisering van de farmaceutische industrie heeft ervoor gezorgd dat er een klimaat is ontstaan waarin wij afhankelijk zijn van zorg. Een klimaat waarin de burger onwetend wordt gehouden, waarin iedere klacht wordt bestreden met medicijnen, omdat daar nou eenmaal veel geld mee wordt verdiend.

Om stress te kunnen verwerken is het nodig zo nu en dan eens stil te staan. Letterlijk stil te staan, of te zitten, om het lichaam de kans te geven te herstellen van alle dagelijkse inspanningen en onze geest tot rust te brengen. En waneer we met onze aandacht naar ons lichaam gaan worden we weer beter in staat signalen van ons lichaam te herkennen en daarop te reageren. We beoefenen vaak verschillende vormen van sport om stress te kunnen verwerken, maar wat we ons niet realiseren is dat we met fysieke inspanning de stress vergroten, als daar geen ontspanning tegenover staat.

Door het beoefenen van zwangerschapsyoga neem je energie tot je. Dit in tegenstelling tot andere vormen van zwangerschapsbeweging, die vaak energie kosten. Dit heeft te maken met ene drietal pijlers uit de yoga die in de zwangerschapsyoga lessen de nadruk krijgen.

Bewust ademen
De spanningen die optreden tijdens onze groei van baby naar volwassene zetten zich vaak vast op de ademhaling. De adem blokkeert als fysieke reactie bij inspannende situaties. Als de vrouw hiermee pas tijdens de geboorte van het kind wordt geconfronteerd, is het voor haar heel moeilijk om de adem als concentratie en steunpunt te gebruiken en het zelfvertrouwen te behouden.

Daarom is het verstandig zo vroeg mogelijk in de zwangerschap te beginnen met bewust ademen. Door de adem te observeren raakt de vrouw vertrouwd met de eigen adempatronen. Door oefeningen te doen met de ademhaling leert de vrouw dat zij zelf invloed kan uitoefenen op de ademhaling en hoe deze te controleren en de ademcapaciteit te vergroten. Dit draagt bij aan een groter gevoel van zelfvertrouwen. Ademen neemt een cruciale rol in tijdens de bevalling. Een volledige ademhaling is van belang om het lichaam optimaal te laten functioneren. Met de inademing kostbare zuurstof innemen, met de uitademing de afvalstoffen uit het lichaam afvoeren

Houdingen
De houdingen zijn gefundeerd op een eeuwenoud stelsel waarbij men energie uit het universum tot zich neemt en de overtollige ballast teruggeeft. Het beoefenen van de asanas maakt het mogelijk blokkades in het lichaam te verminderen en de energie vrij door het lichaam te laten stromen. Spanningen in het lichaam nemen af hetgeen de symmetrie van het lichaam bevordert. Dit helpt klachten zoals bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit te voorkomen of verminderen. Door gebruik te maken van de zwaartekracht in omgekeerde houdingen kan de baby geholpen worden bij het vinden van de juiste positie in het bekken, voor de geboorte.

Meditatie
Tijdens het mediteren gaan we naar de stilte. Door regelmatig te mediteren ontwikkelt de vrouw haar intuitieve vermogens en is zij beter in staat af te stemmen op het grotere geheel. Tijdens het mediteren leert zij de dingen te nemen zoals ze zijn en alles wat er is toe te laten. Zij leert aanwezig te zijn in het huidige moment en in haar lichaam zonder zich daarbij te laten afleiden door prikkels van buitenaf of van binenuit. Overgave is de sleutel naar ontspanning. 100% overgave is 10 cm ontsluiting.

Geef een reactie