Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga wordt zowel op lokatie als online aangeboden.

Online:
Kijk onder zwangerschapsyoga/online zwangerschapsyoga voor alle online mogelijkheden voor een goede voorbereiding op je bevalling.

Op lokatie:
Op 21 september gaat er een vierweekse cursus van start op de nieuwe lokatie van te Haagsch Geboortehuys. Kijk onder ‘Ontspannen Bevallen’ voor meer info over deze cursus.

Wil je weten waarom ontspanning zo belangrijk is voor en tijdens de bevalling?
En wat er kan bijdragen aan ontspanning?
Bekijk de video ‘Hoe ga je om met pijn tijdens de bevalling?’ alleen of samen met je partner.

Hoe ga je om met pijn tijdens de bevalling?

Door het beoefenen van zwangerschapsyoga neem je energie tot je.
Dit in tegenstelling tot andere vormen van zwangerschapsbeweging, die vaak energie kosten. Dit heeft te maken met een drietal pijlers uit de yoga die in de zwangerschapsyoga lessen de nadruk krijgen.

Bewust ademen
De spanningen die optreden tijdens onze groei van baby naar volwassene zetten zich vaak vast op de ademhaling. De adem blokkeert als fysieke reactie bij inspannende situaties. Als je als vrouw hiermee pas tijdens de geboorte van je baby wordt geconfronteerd, kan het heel lastig zijn om de adem als concentratie en steunpunt te gebruiken en het zelfvertrouwen te behouden.

Daarom is het verstandig zo vroeg mogelijk in de zwangerschap te beginnen met bewust ademen. Door de adem te observeren raak je vertrouwd met je eigen adempatronen. Door oefeningen te doen met de ademhaling leer je dat je zelf invloed kunt uitoefenen op de ademhaling en hoe deze te controleren en de ademcapaciteit te vergroten. Dit draagt bij aan een groter gevoel van zelfvertrouwen. Ademen neemt een cruciale rol in tijdens je bevalling. Een volledige ademhaling is van belang om het lichaam optimaal te laten functioneren. Met de inademing kostbare zuurstof innemen, met de uitademing de afvalstoffen uit het lichaam afvoeren

Houdingen
De houdingen zijn gefundeerd op een eeuwenoud stelsel waarbij men energie uit het universum tot zich neemt en de overtollige ballast teruggeeft. Het beoefenen van de houdingen maakt het mogelijk blokkades in het lichaam te verminderen en de energie vrij door het lichaam te laten stromen. Spanningen in het lichaam nemen af hetgeen de symmetrie van het lichaam bevordert. Dit helpt klachten zoals bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit te voorkomen of verminderen. Door gebruik te maken van de zwaartekracht in omgekeerde houdingen kan de baby geholpen worden bij het vinden van de juiste positie in het bekken, voor de geboorte.

Meditatie
Tijdens het mediteren gaan we naar de stilte. Door regelmatig te mediteren ontwikkel je je intuitieve vermogens en be je beter in staat af te stemmen op het grotere geheel. Tijdens het mediteren leer je de dingen te nemen zoals ze zijn en alles wat er is toe te laten. Je leert aanwezig te zijn in het huidige moment in je lichaam zonder je daarbij te laten afleiden door prikkels van buitenaf of van binnenuit. Overgave is de sleutel naar ontspanning en 100% overgave geeft de noodzakelijke volledige 10 cm ontsluiting.

Zwangerschapsyoga van YOGOYA is geschikt voor iedereen die zwanger is, in het tweede of derde trimester.