Zwangerschapsyoga

ONTSPANNEN BEVALLEN

Ontspannen Bevallen, dat wil jij toch ook?
Maar hoe doe je dat, ontspannen, als je het reuze spannend vindt wat er op je afkomt?
En als je graag de touwtjes in eigen handen houdt maar geen idee hebt wat je kunt verwachten?
Je hebt niet of nauwelijks controle over de omstandigheden, maar één ding is zeker: je ademhaling is iets wat je wel kunt controleren.
Daarom zien we de ademhaling als een van de belangrijkste tools om mee te werken tijdens de bevalling.
In de cursus Ontspannen Bevallen leer je te vertrouwen op je ademhaling, zodat je een houvast hebt waar je altijd op terug kunt vallen.
In combinatie met praktische geboortehoudingen leer je de signalen van je lichaam te volgen.
En dat kan op verschillende manieren, alleen, samen met je partner of met een andere zwangere.
En deze lessen zijn op lokatie, want online daar hebben we al genoeg van in deze tijd.
In ’t Haagsch Geboortehuys op de Stevinstraat of in de Goudenregenstraat.

Fysieke ontspanning
Tijdens de lessen ervaar je wat het is om heel diep te ontspannen.
We gaan op zoek naar geboortehoudingen die bij jou passen om je zo comfortabel mogelijk te voelen. Daarbij maak je gebruik van hulpmiddelen zoals een geboortebal, een stoel, kussens en dekens. Je raakt vertrouwd met deze hulpmiddelen en leert hoe ze te gebruiken om deze belangrijke fysieke overgave mogelijk te maken, zodat je lichaam zich kan openen.

Mentale ontspanning
Om het lichaam te laten openen is mentale ontspanning ook een belangrijk gegeven. Een gevoel van veiligheid vergroot de afgifte van de benodigde hormonen die het geboorteproces aansturen. Welke omstandigheden dragen bij aan een gevoel van veiligheid? En welke gedachtes saboteren jouw gevoel van veiligheid? Met ademoefeningen en meditatie leer je je mind tot rust te brengen.

Voelen
Je leert voorbij te gaan aan oordeel dat een wee per definitie pijnlijk is. Want wat als je er op een neutrale manier naar kunt kijken? Wat als je onbevangen kunt voelen wat er gebeurt en je volledig in toelating kunt zijn van wat is? Je leert de fysieke prikkels waar te nemen voor wat ze zijn en te omarmen wat er is, omdat je WEET dat dat het beste is wat je op dat moment kunt doen.

Ervaren
Afhankelijk van de lokatie wordt gebruik gemaakt van diverse hulpmiddelen. Muziek, essentiële oliën, sfeerverlichting….
Ik zal er alles aan om voor jou een zo prettig mogelijke ambiance te creëren. Zodat je je op je gemak voelt en lekker kunt ontspannen. Daarbij leer je gebruik te maken van kussens, dekens, een stoel, een geboortebal, alles wat maar kan bijdragen aan volledige fysieke overgave.

Zo kan iedere les een complete ervaring zijn van diepe ontspanning en kan de aangeboden informatie volledig worden geïntegreerd en opgeslagen zodat je er op een later moment, tijdens je bevalling, op terug kunt vallen. Je zult zien dat je hierdoor vol zelfvertrouwen op onbevangen wijze het bijzondere avontuur van de geboorte van je kindje tegemoet kunnen gaan.

Wil je weten waarom ontspanning zo belangrijk is voor en tijdens de bevalling?
En wat er kan bijdragen aan ontspanning?
Bekijk de video ‘Hoe ga je om met pijn tijdens de bevalling?’ alleen of samen met je partner.

Hoe ga je om met pijn tijdens de bevalling?

Door het beoefenen van zwangerschapsyoga neem je energie tot je.
Dit in tegenstelling tot andere vormen van zwangerschapsbeweging, die vaak energie kosten. Dit heeft te maken met een drietal pijlers uit de yoga die in de zwangerschapsyoga lessen de nadruk krijgen.

Bewust ademen
De spanningen die optreden tijdens onze groei van baby naar volwassene zetten zich vaak vast op de ademhaling. De adem blokkeert als fysieke reactie bij inspannende situaties. Als je als vrouw hiermee pas tijdens de geboorte van je baby wordt geconfronteerd, kan het heel lastig zijn om de adem als concentratie en steunpunt te gebruiken en het zelfvertrouwen te behouden.

Daarom is het verstandig zo vroeg mogelijk in de zwangerschap te beginnen met bewust ademen. Door de adem te observeren raak je vertrouwd met je eigen adempatronen. Door oefeningen te doen met de ademhaling leer je dat je zelf invloed kunt uitoefenen op de ademhaling en hoe deze te controleren en de ademcapaciteit te vergroten. Dit draagt bij aan een groter gevoel van zelfvertrouwen. Ademen neemt een cruciale rol in tijdens je bevalling. Een volledige ademhaling is van belang om het lichaam optimaal te laten functioneren. Met de inademing kostbare zuurstof innemen, met de uitademing de afvalstoffen uit het lichaam afvoeren

Houdingen
De houdingen zijn gefundeerd op een eeuwenoud stelsel waarbij men energie uit het universum tot zich neemt en de overtollige ballast teruggeeft. Het beoefenen van de houdingen maakt het mogelijk blokkades in het lichaam te verminderen en de energie vrij door het lichaam te laten stromen. Spanningen in het lichaam nemen af hetgeen de symmetrie van het lichaam bevordert. Dit helpt klachten zoals bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit te voorkomen of verminderen. Door gebruik te maken van de zwaartekracht in omgekeerde houdingen kan de baby geholpen worden bij het vinden van de juiste positie in het bekken, voor de geboorte.

Meditatie
Tijdens het mediteren gaan we naar de stilte. Door regelmatig te mediteren ontwikkel je je intuitieve vermogens en be je beter in staat af te stemmen op het grotere geheel. Tijdens het mediteren leer je de dingen te nemen zoals ze zijn en alles wat er is toe te laten. Je leert aanwezig te zijn in het huidige moment in je lichaam zonder je daarbij te laten afleiden door prikkels van buitenaf of van binnenuit. Overgave is de sleutel naar ontspanning en 100% overgave geeft de noodzakelijke volledige 10 cm ontsluiting.

Zwangerschapsyoga van YOGOYA is geschikt voor iedereen die zwanger is, in het tweede of derde trimester.