Heb jij wel eens harde buiken of voorweeen? En wat zijn dat eigenlijk?

Harde buiken, ook wel voorweeën, oefenweeën of Braxton-Hicks weeën genoemd zijn een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap. Het zijn reflexen van de baarmoederspieren: de baarmoeder oefent het samentrekken en dit geeft een onaangenaam gevoel in de buik, die dan helemaal hard aanvoelt. Deze kunnen al bij 6 weken zwangerschap ontstaan maar ze zijn dan nog niet voelbaar. Meestal worden ze tussen de zesde en de negende maand waargenomen. Bij een tweede of volgende zwangerschap treden er relatief vaak meer harde buiken op. Als je veel last hebt van harde buiken betekent dat dat je het wat rustiger aan moet doen.

Oorzaken voor harde buiken kunnen zijn:

  • een snelle groei van de baarmoeder
  • als er van buiten af tegen de buik aan wordt gedrukt
  • als de baby van binnen uit tegen de baarmoeder wand schopt
  • na fysieke inspanning (rennen, lang wandelen)
  • tijdens of na het vrijen, al dan niet als gevolg van een orgasme
  • een volle blaas

Harde buiken zijn niet echt pijnlijk maar ze zorgen zoals gezegd voor een vervelend gevoel. Als je veel last hebt van harde buiken betekent dat dus dat je het wat rustiger aan moet doen. Heb je harde buiken in combinatie met bloedverlies waarschuw dan direct de verloskundige.

Om harde buiken te verlichten kan je het volgende doen:

  • een uurtje liggen met een warme kruik op je buik
  • een warm bad nemen
  • veel water drinken, dehydratatie kan de intensiteit van de harde buiken verhogen
  • meditatie oefeningen
  • diepe ademhalingsoefeningen

Ook bandenpijn kan gevoeld worden als weeen, vooral in je liezen. Door het rekken van de aanhechtingen van de spieren, door het groeien van de buik en door het indalen van de baby kan bandenpijn ontstaan. Vaak voelt dit als een felle pijnscheut, vaak na of tijdens fysieke inspanning. Om bandenpijn te verzachten kan je diepe ademhalingsoefeningen doen (het uitbuiken)

Geef een reactie