Zesdaagse cursus Adem je Vrij !

Everything is based on the exhalation.
The inhalation is just a reflex

De 6-daagse cursus gaat weer van start op vrijdag 15 maart.

De lesdata zijn: 15 en 22 maart, 5, 12, 19 en 26 april

De ademhaling is een krachtig hulpmiddel om met de aandacht in het hier en nu te blijven. De adem kan worden ingezet als therapiemiddel en er zijn vele vormen van ademwerk.

In maart start er een nieuwe 6-daagse ademcursus Adem Je Vrij, voor iedereen die de kwaliteit van zijn ademhaling, gezondheid en energie niveau wil verbeteren.

Een laagdrempelige maar diepgaande cursus, geschikt voor iedereen die vindt ‘dat ie ‘niet goed ademt’, meer ruimte wil ervaren om te ademen, of meer wil leren over ademhaling, of gewoon graag dieper wil ontspannen. Ook bij chronische klachten kan deze cursus ondersteuning bieden. Denk bijvoorbeeld aan burn-out, long-Covid, astma, ziekte van Lyme, chronische hyperventilatie, slaapproblemen, overgangsklachten en nog veel meer.

Nadat je deze cursus hebt gevolgd beschik je over enkele simpele maar doeltreffende tools en korte sessies voor je dagelijkse onderhoud.

Met oefeningen voor meer energie, meer ontspanning of meer balans tussen die twee.

Wat kan je tijdens deze cursus verwachten?

Er bestaan honderden ademtechnieken, alle met een ander doel.
Het is daarom belangrijk om te weten wanneer je een bepaalde oefening kunt doen en met welk doel. Sommige oefeningen zijn ‘downregulating’, ofwel ze hebben een kalmerend effect. Andere oefeningen zijn ‘upregulating’ en hebben een opwekkend effect. We doen ademtechnieken uit beide categorieën, maar voornamelijk die oefeningen die een ontspannend en kalmerend effect hebben, met als uiteindelijk doel: een lagere ademfrequentie en een lager ademvolume.

Want voor meer zuurstof in je bloed, is minder ademen de boodschap. Niet alleen minder vaak, maar ook minder diep ademen zorgt er voor dat je bloed meer zuurstof kan opnemen. Door minder te ademen verhoog je de koolzuurwaarde van het bloed waardoor de vaten meer open gaan en de doorbloeding verbetert. De sleutel tot optimaal ademen ligt in het minder vaak inademen en uitademen van minder lucht.

Beginsituatie

Hoe is de beginsituatie?
We beginnen met het begin: het observeren van jouw adempatroon.
Niets doen, niets veranderen, niets aanpassen, maar enkel neutraal waarnemen.

Observeren is misschien wel een van de belangrijkste en moeilijkste oefeningen. Hoe verhouden de in-en uitademing zich ten opzichte van elkaar? Zijn er pauzes? Adem je snel of langzaam, diep of oppervlakkig? Je raakt vertrouwd met deze paramaters en leert je eigen adempatroon te beoordelen, zonder dat er daarbij sprake is van goed of fout.

Veel mensen ademen te veel of te vaak in en hebben zelfs last van chronische hyperventilatie. We kijken of dat bij jou ook het geval is en meten de ademfrequentie. We zullen dit met regelmaat doen, voor en na een ademoefening zodat je het daadwerkelijke effect van een oefening direct kunt meten.

Ontspannen

Acceptatie van hoe het op dat moment is, is de eerste stap naar ontspanning.

Je leert vervolgens ademtechnieken om je systeem te kalmeren en tot rust te brengen en de ademfrequentie naar beneden te brengen wanneer nodig.

Je krijgt verschillende oefeningen aangereikt, zodat je kunt kiezen welke oefening het beste bij jou past. Deze oefeningen kan je doen voor het slapen gaan of wanneer je last hebt van stress, met direct resultaat. Ter ondersteuning doen we ook lichte yoga-oefeningen om fysiek meer ruimte te maken in het lichaam.

Door de neus inademen

Wanneer adem je door je neus en wanneer door je mond? Wanneer kies je voor het één en wanneer voor het ander? Je leert over het belang van neusademhaling en waarom we bij verbonden ademhaling door de mond ademen. Je ervaart aan den lijve het effect en het verschil tussen beide.

Buikademhaling

Tijdens de cursus ligt de nadruk op het ademen vanuit de buik. Door ‘in de buik te ademen’ blijf je in contact met je gevoel. Veel mensen zijn het contact met hun gevoel gaandeweg in hun leven (deels) kwijtgeraakt en het kan best spannend zijn om weer in je buik te gaan voelen.

Door aanwezig te zijn in je buik voel je beter aan waar je grenzen liggen. Bij een volledige ademhaling begint de beweging in de buik en vervolgens breidt deze zich uit van onder naar boven, helemaal tot aan de sleutelbeenderen.

Energie opwekken met diepere ademhaling

Tot slot leer je technieken die zijn bedoeld om energie op te wekken, de zogenaamde ‘upregulating’ ademtechnieken. Door diep in en kort uit te ademen wordt je energieniveau tijdelijk verhoogd. Door dit korte tijd achter elkaar te doen kom je weer in contact met je gevoel en kan je jezelf even ‘opfrissen’. Doe je dit langere tijd achter elkaar dan raakt je zuurstof/koolzuurbalans verstoord en kan je allerlei lichamelijke effecten waarnemen.

Dat is wat er normaal gesproken gebeurt bij hyperventilatie. Door nu goed op je uitademing te letten hou je het voor jezelf comfortabel. Je leert met pauzes en tonen te werken en hoe je daarmee de fysieke sensaties kunt reguleren. Je zult nu ervaren dat de, misschien voor jou wel bekende, sensaties okay zijn en hoe hiermee om te gaan.

Stap voor stap

In zes lessen word je stap voor stap naar een nieuw adempatroon begeleid. Binnen enkele weken zul je resultaat merken. Je ademfrequentie gaat omlaag waardoor je meer energie, een helderder hoofd en minder klachten zult ervaren.

Nadat je deze cursus hebt gevolgd beschik je over een toolbox met verschillende ademtechnieken die je in je dagelijkse leven kunt toepassen, voor een blijvend en langdurig effect.

Je bent vertrouwd met de termen adem observeren, ademfrequentie, hartcoherentie, neusademhaling, uitademing verlengen, 4-7-8 ademhaling, diep in – kort uit ademen en verbonden ademhaling.

Alle theorie is terug te vinden in het boek ‘Verademing’ van Bram Bakker en Koen de Jong. Dit boek t.w.v. 24,50 is inbegrepen bij de cursus.

Waar? Yuwa Leefstijlclub
Wanneer? Vrijdag 14.00-16.00 eerste les 15 maart
6 lessen van 2 uur
Investering: 225 euro inclusief het boek Verademing t.w.v. 24,50.
Boek voor 15 februari en ontvang 20% vroegboekkorting.
Je betaalt dan geen 225 euro maar 180 euro!

Twijfel je of je kunt deelnemen mail naar auroramarcia@hetnet.nl of gebruik onderstaande contactformulier.